KinderBouwSpeelplaats Piushaven

Ook in 2011 (van 24 t/m 28 oktober) hebben we weer een fantastisch programma gehad voor de KinderBouwSpeelplaats Piushaven. Het thema was dit jaar Uitvindersstad.

Naast het traditionele huttenbouwen was er dit jaar een enorme ballen- annex knikkerbaan waar de kinderen hun creativiteit in kwijt konden. Daarnaast waren er diverse workshops en creatieve activiteiten waar de kinderen doorlopend gebruik van konden maken. Zoals:
  • Het ontwerpen van je Droomhuis, als wedstrijd uitgeschreven door projectontwikkelaar Interfour, waar een drietal architecten als assistent bij hebben geholpen;
  • Textielhoek waar kinderen onder leiding van een ingehuurde kracht iedere dag konden wolvilten, tassen maken, borduren, kralen rijgen en andere leuke dingen konden maken;
  • Schilderhoek waar kinderen mochten schilderen, tot op de ramen en deuren toe;
  • Workshop “periscoop bouwen” door de Tilburgse fotoclub verzorgd;
  • Tekenkamer waar een heuse tekentafel stond en waar kinderen onder andere met een spirograaf allerlei tekeningen konden maken;
  • Kookhoek, waar kinderen onder leiding van ouders soep kookten voor tussen de middag.
Daarnaast was er een relaxruimte ingericht voor kinderen om even bij te komen als ze dat wilden. Wellicht mede door het weer is daar bijna geen gebruik van gemaakt.

De ruimte die ons dit jaar ter beschikking stond is geheel belangeloos ter beschikking gesteld door projectontwikkelaar Interfour. Omdat de locatie zowel een ommuurde buitenruimte als een grote leegstaande fabriekshal had, was dit een ideale locatie waar we met een gerust hart konden werken en geen overtollige voorzieningen hoefden te treffen voor beveiliging, bewaking, toezicht en overkappingen in geval van slecht weer. Gewoon ideaal.

Omdat we eerdere jaren al veel gereedschappen gesponsord kregen van de diverse bouwbedrijven, hebben we dit jaar slechts beperkt gebruik hoeven te maken van deze contacten. Van Interfour hebben we naast de ruimte ook nog ca. 50 kg spijkers gekregen en van Van de Leegte een mooi partijtje balken en plaatmateriaal.

Voor het inrichten van de relaxruimte en voor het naaiatelier hebben we van La Poubelle alle materialen kunnen lenen die we nodig dachten te hebben. Van de fietswerkplaats konden we zoveel materialen voor de ballenbaan krijgen als we wilden.

Veel pallets, deuren, platen en balken hebben we over kunnen nemen van het Huttenfestival in de spoorzone en via de Scoutinggroep Baden Powel hebben we een container vol met pallets, latten en planken gekregen. Deze scoutinggroep heeft ons ook dit jaar weer geholpen met kookgerei en enkele medewerkers voor de bouwspeelplaats.

Het bedrijf Van Doorne Transmissie hebben we benaderd met de vraag voor technische ondersteuning voor de ballenbaan. Zij konden ons geen materiaal leveren, maar hebben wel een van de ingenieurs voor een hele dag ter beschikking gesteld om mee te werken.

Zoals vorig jaar een lokale bakker ons sponsorde met etenswaren, heeft dat dit jaar een slager gedaan door het sponsoren van 300 gehaktballetjes voor het slotdiner. Zowel van de Hubo als de plaatselijke snackbar kregen we extra korting voor materialen die we nodig hadden. Bovendien hebben we een bijdrage gekregen van Verrijk je Wijk.

De samenwerking met het Kindereiland en de Twern is dit jaar intensiever geworden. Drie dagen is er een groep kinderen onder begeleiding van het Kindereiland vanuit Jeruzalem naar de KinderBouwSpeelplaats gekomen. Drie mensen van de leiding hebben ook de andere dagen als medewerker geassisteerd. Een beroepskracht van de Twern heeft ook een dag meegewerkt.

Twee ouders vanuit Jeruzalem hebben ook dit jaar weer vijf dagen lang aan de KinderBouwSpeelplaats meegewerkt. Een tiental andere ouders hebben een of meer dagen meegeholpen. Daarnaast hebben zeven scholieren via de Maatschappelijke stage vier of vijf dagen geholpen, twee studenten van de MBO-opleiding Kinderopvang hebben een dag geassisteerd en via de Piushuizen hebben twee studenten meegewerkt. Voor het opbouwen en afbreken hebben we gebruik kunnen maken van de diensten van tROM. Twee mensen vanuit het re-integratietraject hebben vier dagen geassisteerd bij het opbouwen en drie dagen bij het afbreken. Een van die twee (een werkloze bouwtimmerman) heeft gedurende de week mee de leiding over het hutten bouwen op zich genomen, dit samen met een timmerman die na een ongeluk thuis zit. Heerlijk was het dat een extra kracht iedere dag kwam opruimen, afwassen en poetsen.

Naast de algehele leiding door Hester Pilz en Jan Waalen was ook nog een derde kracht ingehuurd voor de begeleiding en supervisie van de workshops. Door deze totale bezetting hebben we naar ons idee volkomen verantwoord en veilig kunnen werken met deze groet groep (kleine) kinderen.

Naast een tiental pleisters voor een schaafwondje was er alleen op het laatste moment een kind in een spijker getrapt. Het grootste ongeluk was eigenlijk wel het jongetje dat te laat bij de toilet kwam omdat hij zo lang had gespeeld dat hij zijn broek niet op tijd open kon krijgen voor het plassen. Daar moest mama even voor langskomen, want daar hadden we geen rekening mee gehouden.

In totaal hebben er 146 verschillende kinderen deelgenomen aan de KinderBouwSpeelplaats. Op maandag 75 deelnemers, op dinsdag 62 deelnemers, op woensdag 69 deelnemers, op donderdag 73 deelnemers, op vrijdag 77 deelnemers. In totaal 356 deelnemers, hiervan waren 29 6-jarigen, 28 7-jarigen, 31 8-jarigen, 20 9-jarigen, 10 10-jarigen, 16 11 jarigen, 1 12-jarige, 11 waarvan de leeftijd onbekend is.

Het aantal kinderen was dit jaar maximaal. Iedere dag tussen de 70 en 75 kinderen. Dat is helaas het maximaal aantal dat we verantwoord kunnen ontvangen. Hoe meer kinderen hoe groter de interactie tussen de kinderen en daarmee omgekeerd de controleerbaarheid van veiligheid en rust. Zeker omdat we nu iedere dag ca. 20 medewerkers hadden was het te hanteren voor de leiding.


Jan Waalen, Coördinator